Избрани Новини
Регионалният исторически музей във Варна с иновативни образователни методи
Те ще са в подкрепа на децата със специални образователни потребности.
В периода 24-25 юни 2025г. в РИМ-Варна се проведоха специализирани обучения, насочени към развитие на музейно-образователната дейност и реализиране на музейно-образователни занимания за деца със специални и образователни потребности.
Събитията са част от проекта „ Музеят – класна стая на бъдещето“, реализиран с финансовата подкрепа на Министерство на културата.
В събитията се включиха музейни педагози, музейни специалисти от РИМ-Варна и РИМ-Петрич, както и специалисти от Фондация „Карин дом“. Участваха представители на медийната общност във Варна, които имат постоянен интерес към развитието на музея като културен, образователен и приобщаващ център.
Основен акцент беше поставен върху разработването и прилагането на образователни програми в музейна среда. По време на модулната работилница и обучението Веселина Димитрова от Учебен музей – Варна представи възможностите на учебния музей като модел за активно учене. Музейният специалист Силвия Велчева от Исторически музей – Петрич представи добри практики в работата с деца чрез занимания на терен. Инж. Катя Стоянова (директор на ИМ – Петрич) – демонстрира образователни подходи в програмата „Учене чрез игри“ и изложбата „ Достъпни музейни преживявания“, включващи тактилни копия на артефакти, предназначени за незрящи посетители.
Работилницата събра експерти от различни музеи и утвърди нуждата от модерни образователни инструменти, които правят културното наследство по- достъпно за деца и младежи. Участниците в обучението имаха възможност да получат реална представа за образователната функция на музеите и ролята на музеите като образователна институция.
За да се обогати опита на участниците в тази инициатива с подкрепата на партньора фондация „Карин дом“, на 25 юни 2026 г. се проведе обучение за музейни педагози, музейни специалисти и други заинтересовани страни, свързано с комуникацията с деца със специални и образователни потребности.
Обучението „Комуникация с деца със специални и образователни потребности“ се проведе от специалистите на фондация „Карин дом“: Веселина Тинчева - специалист по социални дейности и арт терапевт) и Стефка Цветанова- психолог.
Основен фокус на обучението беше запознаване на участниците с подкрепящата среда и практическата работа с деца в „Карин дом“. По време на обучението бяха представени разписания и индивидуални програми, подпомагащи комуникацията и взаимодействието с деца със специални потребности.
По време на обучението беше отворена и разгърната богата дискусия теми, свързани с емпатията, адаптивното съдържание и нуждата от гъвкавост в музейната комуникация.
Събитията дадоха възможност за споделяне на опит, надграждане на професионални умения и създаване на устойчиви връзки между музеи, социални специалисти и образователни институции.