Варна отново ще бъде домакин на международния форум „Глобален компас"

Животът

02-09-2025, 15:55

Снимка:

Varnautre.bg/Архив

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Тази година той ще събере над 150 участници от 12 държави, включително от САЩ до Индия.

Варна отново ще бъде домакин на международния форум „Глобален компас", който тази година ще събере над 150 участници от 12 държави, включително от САЩ до Индия. Това каза пред Радио Варна Станислав Стоянов, председател на Българската асоциация на морските капитани.

За първи път във форума ще участват представители на американския морски бизнес. Сред тях е компанията Galaxy Maritime System, която отговаря за събирането на данни от корабите, пристигащи в САЩ, във връзка със спазването на местните и международни екологични изисквания. Сред специалните гости е и генералният секретар на Международната морска търговска асоциация (ITS) Самюъл Бенет, посочи още той.

Той посещава Варна за втори път, впечатлен от миналогодишното издание на форума. Очаква се Бенет да доведе и представители на британските застрахователи, допълни Стоянов.

Форумът не се ограничава само до морския бизнес. Участие ще вземат и институции като Европейската морска агенция по безопасност, Изпълнителна агенция „Морска администрация“ и нейните структури в Бургас и Варна, подчерта Стоянов.

Наред с тях ще се включат и неправителствени организации като Италианската търговска камара в България и представители на турския морски сектор.  По време на форума силно застъпена е и академичната общност - от Висшето военноморско училище във Варна до Техническия университет и Нов български университет, добави още председателят на Българската асоциация на морските капитани.

Сред чуждите гости Стоянов изтъкна, че ще присъства деканът на престижния Институт по морски науки в Барселона.

Основната цел събитието е да се търси пресечна точка между образование, бизнес и новите изисквания на морската индустрия. Една от централните теми е декарбонизацията на корабоплаването. Обсъждат се новите тенденции, като например съдове с двугоривни двигатели и задължителното оборудване със системи за намаляване на вредните емисии, като използване на т.нар. "скрубер".

В рамките на следващите години ще стане масова практика корабите да бъдат захранвани с електроенергия директно от брега при престой в пристанищата, прогнозира Стоянов.

Като пионери, тръгнали в посоката на иновациите, Стоянов посочи пристанищата в Брюж и Ротердам. В Ротердам вече внедряват автономно обслужване на кораби, електрически превозни средства и изкуствен интелект при товаро-разтоварните дейности, каза той.

По думите му форумът е много полезен за фирмите, които могат да си сверят компаса и да научат кои са новите тенденции и да намерят своите контрагенти, както и много нови решения. За първи път своите продукти ще покажат и стартиращи компании (стартъпи), обобщи той.

Наред с технологиите, особено внимание ще се отдели и на подготовката на морски кадри. Въпреки високите възнаграждения капитаните получават петцифрени суми в евро, интересът към морските специалности намалява. Причините са демографската криза и високите изисквания към професията. Въпреки това българските морски специалисти са търсени по света. Италианската компания "Грималди", която оперира над 150 кораба, разчита в голяма степен на български капитани и механици, каза още той.