За първи път в България: Варненската опера представя Брилянтин
Театрално-музикален продуцентски център – Държавна опера Варна поставя за пръв път на професионална сцена в България мюзикъла „Брилянтин", създаден от Джим Джейкъбс, Уорън Кейси и Робърт Стигууд през 1971 г. Едноименният филм от 1978 г. прави мюзикъла още по-популярен и става най-касовият филм за годината, „Брилянтин“ се оказва най-касовият мюзикъл в историята на киното и третият най-популярен филм след "Междузвездни войни" и "Челюсти". Режисьор на варненската постановка е Сребрина Соколова, диригент както във всеки варненски мюзикъл досега, е маестро Страцимир Павлов, сценографията е дело на Иван Токаджиев, костюмите са на Ася Стоименова, хореографията на Надя Димокова, 3D мапинга на Тодор Тодоров. Предпремиерните спектакли на „Брилянтин“ на 18 и 19 март и премиерата на 23 юни 2022 г. в Летния театър са част от програмата за 75-годишния юбилей на Варненската опера през тази година. „Брилянтин" описва точно периода, в който понятието "американска мечта" е било в силата си. Тази захаросаност, която виждаме, е била реална - всичко е трябвало да изглежда лъскаво, пластмасово, светещо, неоново... Позитивно, леко, енергизиращо е цялото преживяване“, разказва диригентът Страцимир Павлов, според който мюзикълът е по-въздействащ от филма. Връщайки се към същия период у нас, той обяснява защо тогава музиката в България е звучала доста по-различно: „В хармоничния език на музиката съществува една последователност от акорди, която е била забранена, защото е напомняла на американската. А точно тази последователност от хармонии е матрицата, върху която е изградена музиката в "Брилянтин". Първият български „Брилянтин“ представлява симбиоза между театралната и филмовата версия с много нови песни, взети от филма. „Брилянтин“ отразява зараждането на рокендрола. Що се отнася до самата дума, „грийзъри“ идва от английското “grease” – грес, мазнина, но понятието „грийзъри“ има много по-широк смисъл. То е синоним за онази контракултура на емигрантите, които търсейки мястото си в страната на неограничените възможности, масово се вливат в неособено привлекателната за обикновения работник металургична промишленост. Към този детайл се добавя и характерното, най-вече за латиноамериканците, приглаждане на косата, което се превръща в запазена марка на непокорните и свободолюбиви млади „грийзъри“ от 50-те години на миналия век. Мюзикълът „Брилянтин“ има предвид точно тези тийнейджъри, с тяхното желание за свобода и стремежда да заявят себе си. Впрочем Елвис Пресли със стилизираната си лъскава прическа използва буквално същата визия“, допълва режисьорката Сребрина Соколова. В ролите на Санди и Дани се превъплъщават солистите на Държавна опера Варна обаятелните Лилия Илиева и Велин Михайлов, едни от най-добрите мюзикълни артисти на България днес. На сцената те пресъздават в някаква степен и взаимоотношенията помежду си като артистичен и житейски тандем, което несъмнено обогатява емоционалната палитра на мюзикъла. Двамата, според режисьорката, „отговарят по всички параграфи на изискванията за Санди и Дани в „Брилянтин“, които се разделят, събират и отново се разделят във вихъра на шеметни танци, завладяваща музика и всякакви приключения, преди да си признаят: „Ти си този, когото желая“.