Общинската фирма „Градски транспорт“ пада в канала

Мисия Варна

15-06-2010, 16:24

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Нови конкурси за обслужване на автобусните линии в града подготвя общинската администрация,

стана ясно по време на заседанието на правната комисия към местния парламент. Предложението ще бъде внесено за разглеждане от общинските съветници до края на следващата седмица, съобщи шефът на правната дирекция в общината Иван Великов.
Проведените преди време конкурси, по чиято сила частната „Транстриумф“ и общинската „Градски транспорт“ имат договори с общината да обслужват автобусните линии, щели да бъдат отменени. По думите на Великов са изготвени нови критерии за избор на градски автобусни превозвачи. Съветниците от правната комисия пък препоръчаха конкурсите да бъдат проведени, колкото може по-бързо.

Информацията за готвените нови конкурси излезе наяве покрай съдебно решение в полза на отстранения преди време с кметска заповед превозвач „Коско“. През 2005-а на фирмата бяха отнети автобусните линии с номера 15, 15А, 118 и 148. След това общината ги разпредели между другите два превозвача - „Транстриумф“ и „Градски транспорт“. Сега обаче заповедта за отстраняването на „Коско“ била отменена с решение на Върховния административен съд. За това от фирмата поискаха правната комисия да им съдейства да си върнат линиите. Шефът на общинската правна дирекция обаче контрира, че няма решение на съда, в което да се посочва, че „Коско“ трябва да бъдат върнати. Така от правната комисия прехвърлиха спора към колегите си от транспортната.

Нейният председател – Красимир Маринов от партия „Отечество“, коментира за ВарнаУтре, че няма логика да се провеждат нови конкурси за всички градски линии. Освен това няма и  никакво правно основание да бъдат отменени старите конкурси, тъй като по тях има сключени договори между двата превозвача и общината. Тоест, ако бъдат отменени, те ще обжалват в съда. Според Маринов, най-вероятно става въпрос за провеждането на нов конкурс, но само за отнетите от „Коско“ четири автобусни линии. „Нека първо видим какво точно ще ни предложи кметската администрация и тогава ще коментираме. Но ако има предложение за нови конкурси по всички линии в града, то критериите за избор на превозвачи би трябвало да бъдат изработени от администрацията, а не от общинския съвет“, подчерта още той.

Ако се стигне до нов конкурс за линиите по градския транспорт във Варна, то има реална опасност общинската фирма „Градски транспорт“ изобщо да не бъде допусната да участва в тях, алармираха общински съветници. Причината е, че общинското дружество е на загуба. Официално тя е 700 000 лева за миналата година, но според новия съвет на директорите, избран по предложение на новия председател на местния парламент Николай Апостолов от ГЕРБ, реалната загуба на „Градски транспорт“ за 2009-а е 1 милион лева. По принцип, фирма която е на загуба, трудно би могла да участва в конкурс за общинска обществена поръчка, камо ли пък да спечели нещо от него. В случая няма никакво значение, че въпросната фирма е общинска, тъй като тя е регистрирана по Търговския закон и е самостоятелно търговско дружество, чийто принципал е местния парламент.  

Любопитно в случая също е и задължението на община Варна към „Градски транспорт“ - става въпрос за неразплатени над 2 милиона лева, но такава сума изобщо не е предвидена в общинския бюджет за тази година. Тоест, тя няма как да бъде платено на общинската фирма. Държавата пък дължи на „Градски транспорт“ близо половин милион лева. Ако тези пари постъпят по сметките на дружеството, то не само, че няма да е на загуба, но ще излезе и на сериозна печалба. Въпреки това, ако се стигне до изцяло нови конкурси, то ще бъде обречено  и реално може да изчезне. Къде обаче тогава ще отиде собствеността му – автобуси, тролеи и прочие?