Избрани Новини
24 часа: Kупон и кафе на "Витошка"
Купонът се мести на булевард "Витоша", по който скоро и трамвай няма да има,
прогнозират днес пред "24 часа" фирми за имоти.
До 2 години най-скъпата улица в България ще е изцяло пешеходна.
След бума на моловете и изнасянето на скъпите бутици сега масово там се отварят кафенета, кръчми и заведения за здравословно хранене.
Пешеходният булевард давал възможност на заведенията да "разширят" територията си навън през повечето месеци на годината и така София да има най-сетне своята улица за срещи и хубаво кафе.
За първи път след 10-и ноември на "Витошка" отвори супермаркет, а магазините за мода са предимно нисък клас. Според Димитър Киферов от Forton това е показателно за смяна на характера на булеварда.
Наемите на "Витошка" паднаха близо два пъти от началото на кризата. Само преди година кв. м търговска площ вървеше между 120-130 евро, а сега е под 70-80 евро на месец.
Тогава булевардът, който бе наречен улица "Витошка", попадна на 53-о място в анализ на консултантската компания Colliers International със зашеметяващите 120 евро наем за кв. м търговска площ.
През 2005 г. дори беше на рекордното 22-о място със 130 евро за кв. м в класацията на Cushman&Weakfield, но година по-късно падна на 35-а позиция.
Често сега обаче търсенето било на далече по-ниски цени - около 40 евро/кв. м.
"Интерес към "Витошка" продължава да има и от големи и утвърдени брандове, които са по-устойчиви в условия на криза и реализират по-големи обороти, а това е и част от стратегията им. Водещи фактори за избора си остават местоположението и имиджът на high street, коментира Добромир Ганев, шеф на GVA Sollers solutions.
Големите марки обаче търсели основно площи над 150-200 кв. м, каквито почти липсвали на булеварда.
Според брокери свободни са по-малки магазини до 100 квадрата, които често сменят наемателите си.
"За по-големите международни марки присъствието на главна търговска улица е важна част от политиката им за експанзия", коментира Киферов.
“Зара”, "Ню Йоркър" и други марки, които влязоха първо в моловете, вероятно също скоро откриват магазини на бул. "Витоша".
В най-напреднал етап за откриване бил магазинът на "Зара". Представителят й "Индитекс" обаче търсел магазини и за останалите си марки - "Бершка", "Пул енд Беър", "Страдивариус", "Масимо Дути".
"Винаги търсим най-добрите локации за нашите магазини”, каза Раул Естрадера, мениджър "Комуникации и корпоративни отношения" в "Индитекс".
Интерес към "Витоша" проявявали и други известни вериги за дрехи и обувки като "Ню Йоркър", "Дайхман" и т.н.
Иглика Йорданова от Colliers отчита най-голям интерес от европейски търговски марки и турски компании.
Желание да стъпят на "Витоша", за да отворят заведения и магазини, имат местни и чужди компании, замогнали се покрай бума в строителството, казват брокерите.
Според Васил Шопов, шеф на "Феникс", най-активни били фирми - подизпълнители на големи обекти в София, основно от Турция.
По данни на Forton свободни в момента на търговската част на "Витоша" са около 5-6. Според GVA Sollers solutions без наематели са около 5-10% от търговските площи. Colliers отчитат 14% ръст на незаетите площи в последните месеци.
Въпреки спада наемите остават двойно по-високи спрямо тези в моловете, където максималните са 20-40 евро/кв. м. Това бе и една от причините за пренасочване на търговците към шопинг центровете.
Само през първата половина на годината в търговските центрове в София е отчетенсреден спад от 5%, съобщиха от Colliers.
Според брокерите потребителите реагират засега по-добре на тях, отколкото на главните улици, което водело до по-добри обороти на търговците там, отколкото на улиците, за разлика от чужбина, където е обратното.
Според брокерите булевардът ще възвърне блясъка си в следващите години с подобряване на икономиката и доходите.
Топ Новини