Всяко десето такси завишава спекулативно цените

Мисия Варна

29-06-2010, 14:11

Снимка:

СНИМКА: IMPACT PRESS GROUP

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Независимо от становището на Комисията за защита на конкуренцията транспортният министър Александър Цветков ще внесе проекта за въвеждане на таван на цените на таксиметровите превози.

Това обяви самият той във Варна по време на национална кръгла маса на тема "Незаконните превози - риск за живота, бич за хазната". Съпротивата срещу регулирането на цените на таксиметровите превози е очаквана реакция. Всяко десето такси вози на спекулативно  завишени цени. По-добре е обаче всеки десети шофьор да е недоволен, но да е доволно цялото общество, заяви министър Цветков. Замислените мерки са насочени както към гарантиране на правата на потребителите, така и към повишаване на доверието към таксиметровите превози с пресичане на механизмите за измами. С въвеждането на таван на цените всеки потребител ще знае приблизителната стойност, която трябва да заплати за услугата. Такъв модел на пределни цени работи успешно във Франция, Германия, Италия, Испания, Чехия и други европейски цени, посочи транспортният министър.

Категорично против въвеждането на горен праг на цените на таксиметровите превози са от независимия транспортен синдикат "Авто '94". Съгласни сме да има еднакви тарифи във всеки град, но когато е точно изчислена себестойността на превоза. С така предложените промени хвърляте горещия картоф на общините и въвеждате монополно положение на големите фирми за таксиметрови услуги в София, хвърли обвинение към МТИТС председателят на синдиката Димчо Иванов. В момента във Варна работят 2500 нелегитимни таксита, обединени в 15 фалшиви ООД-та. Всички те са регистрирани по изискванията на Закона за автомобилните превози в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", плащат едни 400 лв. в началото на годината и дружно укриват доходи. Вместо тях обаче вие мачкате легалните превозвачи, които във Варна са около 300. Въпреки че не сте поканили представители на таксиметровите фирми, дойдох да ви кажа в очите, че законът ви защитава лобистки интереси, емоционално нападна представителите на транспортното министерство Иванов. Той допълни, че Националната федерация на таксиметровите превозвачи, на която той е зам.-председател, възнамерява да сезира Еврокомисията за въвеждането на горен праг на цените на таксиметровите превози и ще иска санкции срещу България. Цялото общество знае, че е широка практика в България да се вози на спекулативно високи цени, повтори министър Цветков, но прие връченото му от Димчо Иванов становище на федерацията.

Между 25 и 30 млн. лева годишно губи държавният бюджет


от нелегални превози по линиите от републиканската, областните и общинските транспортни схеми, изчислили от Варненския съюз на превозвачите. Източването на хазната става по класическа схема - таксита, частни коли и микробуси, по правило без лиценз, превозват пътници на цената на автобусния билет по съответното направление, при това потеглят по маршрутите минути преди разписанията на редовните превозвачи и обират пътниците от автобусни спирки, автогари и жп гари, обясни председателят на съюза Атанас Чапкънов. От съюза само на територията на Варна и само за последните дни преброили почти 100 коли, извършващи нелегални превози. Най-засегнати от тях са градските линии 409, 13, 21,51, 46 и 17, както и извънградските по маршрутите от Варна за Шумен, Добрич, Провадия, Вълчи дол, Суворово. По изчисления на Варненския съюз на превозвачите месечно в сивия сектор в региона потъват най-малко 360 000 лв., а годишно от порядъка на 4,5 до 5 млн. лв. Тези средства са загубени не само за държавата, но и за легитимните превозвачи, които освен данъкоплатци са коректни партньори на общините и работодатели. Те са чиста печалба за незаконните превозвачи, които не плащат за тях нито данъци, нито осигуровки, нямат ангажимента да поддържат и обновяват автобусния парк и с това излагат на риск здравето и живота на пътниците, ползващи услугите им, смятат от съюза. Много често и клиентите на такива превозвачи обаче не съдействат на контролните органи при проверките, посочи шефът на ИА "Автомобилна администрация" Симеон Арнаудов.


През последните месеци работим денонощно, проверките са в пъти повече от минали години, но независимо от това сивият сектор и нерегламентираните превози са факт, каза още Арнаудов. Според министър Цветков ключът за решаване на проблема е във въвеждането на нови, по-големи правомощия на контролните органи. В проекта за промени на Закона за автомобилните превози е залегнало предложение за

спиране от движение на автомобила за 6 месеца


с откачане на предния регистрационен номер при установяване на нарушение на Закона за автомобилните превози, а при следващо нарушение - спиране на колата на неизрядния превозвач за 12 месеца. В борбата срещу сивия сектор в превозваческите услуги много залагаме на диалога с бранша - все пак контролните органи са за това да защитават интересите на бизнеса, заяви транспортният министър. Нелегалните превозвачи са изключително изобретателни - значи и ние трябва да сме изобретателни и да ги уличаваме с подставени лица, по сигнали и по всевъзможни други начини, категоричен бе той.
От Варненския съюз на превозвачите предлагат

нелегалните превози да се инкриминират,


след като се определят като понятие и се включат в раздел "Престъпления по транспорта и съобщенията" в Наказателния кодекс; да се изработят критерии за установяване и санкциониране на прояви на нелоялна конкуренция на пазара за обществени превози; транспортното министерство да изготви единна методология и критерии за провеждане на конкурси за обществени превози от общините, както и методика за квотно разпределяне на таксиметровите автомобили за населените места от различен тип; да бъдат дефинирани ясно отговорностите на различните институции, ангажирани с контрола върху обществените превози и превозите на специалните автомобили; да се изработи наредба за категоризация и ползване на автогарите; да се синхронизира българското законодателство с изискванията на ЕС за извършване на т.нар. случаен превоз.