Избрани Новини
Варна ще има ново пристанище без пари
Искаме да направим нещо полезно и хубаво за Варна.
Затова търсим мнения на експерти и организираме обсъждания за избор на най-добър вариант за новото пристанище, което да отваря града към морето. Икономически лобита се опитват да пречат на концесията. Това твърди в интервю за "Стандарт" областният управител на Варна Данчо Симеонов. Преди няколко дни Министерският съвет отказа предварително уговорения заем за порта, който е на база на споразумение от 2008 г. с Японската банка за международно сътрудничество. Вече е в ход процедурата по даване на концесия на пристанище "Варна-запад" и Фериботния порт. След поредица от дискусии трябва да се реши къде да бъде изграден новият контейнерен терминал.
Ето още ключови моменти от инетрвюто:
"Има кръгове, които считат, че няма да могат да участват в изграждането на новия пристанищен терминал за контейнерни товари. Затова се опитват да пречат и да забавят работата. Целта им е да дойде тяхното време, но едва ли това ще стане..."
"...Трябва да се работи, а не само да се приказва - веднъж така, а след това друго. Искаме обществеността във Варна, хората в нашия град да знаят нашата твърда позиция, че искаме да се работи, а не да се говори, както е било в годините на прехода досега. Имахме 2 срещи по темата за бъдещето на пристанището, за да се обсъди и вземе правилно, изгодно и полезно за Варна решение. Така повече от експертните мнения и на част от политиците са за това, че острова под Аспаруховия мост е най-подходящото място за новия контейнерен терминал вместо предлаганото от предишната власт място до ромския квартал "Максуда". Така градът се запушва, не може да се разширява, което не е добре и за неговата бъдеща визия, и за пристанището му.
"Отказът от японския заем, според мен, е много правилна стъпка, защото държавата изнемогва финансово, за да си позволи да плаща нови задължения. Нашата позиция е именно в тази посока - държавата да няма финансови задължения и хората да не плащат за необмислени решения. Нашият проект е за концесия на пристанището, като концесионерът ще инвестира свои средства, за да построи новия терминал. Забележете, държавата няма да дава нищо, но след време терминалът ще остане за нея, без да ни струва 1 лев. А тези, които не искат това, блокират и бавят проекта. Все още не са разисквани срокове, тъй като това е работа на Министерството на транспорта. Ще се обсъдят варианти, след което ще се стикова с министерствата на регионалното развитие, на транспорта и финансите и чак след това ще влезе в Министерския съвет. Процедурата за обявяването на търга за концесията обаче се очаква в началото на лятото. Колкото по-рано, толкова по-добре за Варна.
"Въпросът новият контейнерен терминал да бъде на място с изградена инфраструктура като Фериботния комплекс бе обсъждан още когато трябваше да решим дали трябва да се включи в концесията на пристанището. Там обаче Министерството на транспорта има други виждания за коридор на товари и стоки от бившите съветски републики с фериботна връзка. Освен това направеното обследване на експертите е показало, че там е прекалено плитко и неподходящо за корабите, возещи контейнери".