Избрани Новини
Промяна в методиката на класиране на фирмите за пътно строителство
В. „Сега” цитира регионалният министър Росен Плевнелиев, че методиката на класиране на фирмите за пътно строителство ще бъде променена и цената вече няма да е единственият критерий за класиране на офертите. Което пък на практика означава, че ГЕРБ вече няма да строи рекордно евтини магистрали , след като месеци наред отчиташе огромни икономии от евтиното строителство.
Новината дойде на фона на поредния ценови рекорд в строителството на магистрали и множество критики - и у нас, и в ЕС, че офертите са нереалистични и качеството на пътищата ще е ниско.
В последната година и половина всяка трета процедура приключваше с новината за рекордно ниска цена. Досега от регионалното министерство обясняваха евтините оферти с честно състезание, при което добрите фирми се отсяват с адекватно формулирани изисквания за допускането им до конкурса, а класирането става само според цената.
МРРБ енергично отхвърляше всякакви съмнения, че строителството ще е некачествено, и обясняваше, че това е гарантирано с железни договори. "Лот 1 на магистрала "Струма" е предпоследният лот, който се дава по тази методика. Последният конкурс, при който ще е решаваща само цената, е участъкът от магистрала "Струма" от Сандански до Кулата.
Във всички следващи търгове ще спазваме нова процедура, която ще бъде изготвена съвместно с консултанта на Европейската инвестиционна банка "Джаспърс", обяви Плевнелиев. Той не обясни какво налага промяната на фона на отчитаните успехи и не даде повече разяснения за методиката, която ще се консултира с "Джаспърс".
По същото време, в което министърът декларира, че икономиите вече няма да са приоритет, се разбра колко ще струва спестовността на магистрала "Тракия". Още от миналия ноември се знае, че на лот 4 между Ямбол и Карнобат ще има допълнителни разходи заради глинести почви.
От АПИ признаха за проблема едва през юни и тепърва ще правят процедура за отстраняване на проблема. От агенцията съобщиха, че оскъпяването на участъка ще бъде с около 15 млн. лв., но това нямало да забави строителството, освен това разходът щял да бъде признат за допустим за финансиране от еврофондовете.
"Синята коалиция" веднага обяви, че ще иска обяснение за поскъпването. Оттам твърдят, че укрепването ще струва даже повече - между 30 и 50 млн. лв. при цена по договор от 175 млн. лв.
Топ Новини