Кметът знаел и за сделката с превозвачите

След шефа на Синята зона и собственикът на "Транстриумф" проговори за посочените от Йорданов сделки

Секунди преди да подаде оставка миналата сряда кметът Кирил Йорданов обеща разкрития и страшни истини за града. Досега атаките му са срещу две отменени решения: за създаване на Синя зона във Варна и за сделката между двата варненски превозвача - частната "Tранстриумф" и "Градски транспорт". 

Още преди година, когато с намесата на премиера Бойко Борисов Синята зона бе отменена, Йорданов заяви, че не е знаел нищо за подготвяното нововъведение. Преди 10-тина дни стана ясно, че това не е вярно и заповедта за Синята зона е подписана от него - лично. Собственикът на "Транстриумф" Антраник Шакариян разбули вчера пък мита за пълното неведение на кмета по сделката с "Градски транспорт". 

В края на мандата на предишния общински съвет през юли 2011 г. съветниците гласуват следното меко казано странно решение: 

Общинската фирма "Градски транспорт" (доскоро във финансов колапс, източвана, според прокуратурата, от разследваните по делото "Медузите") до края на ноември трябва да погълне частния си конкурент "Транстриумф" (фирма с над 700 служители, всеизвестен спонсор на не една и две партии). Причината за странната сделка е проектът за интегриран градски транспорт, според който Варна ще получи близо 60 млн. евро за нови автобуси, ремонт на улици, нови спирки, велоалеи, електронна система за таксуване и друга подобна за управление на автобусния трафик. Мотивът: европейките контролни органи държат пари да се дават на общински фирми, не на частни, освен това операторът трябва да е монополист в града. Поне така уверяваше кметският кумец Радослав Коев при обсъждането. Няколко месеца по-късно вече е ясно, че няма финансова институция, която да даде милиони на губеща фирма да купи печеливша. И сделката стана невъзможна. А както се оказа - и ненужна. 

След това лъсна космическата за бюджета на Варна неустойка от 750 000 лева. И кметът каза, че не е знаел за нея. Че не бил виждал договора, който бил в борда на "Градски транспорт", назначаван от Общинският съвет. Въпреки че сделката в миналия общински съвет е тикана от близки до Йорданов съветници. И въпреки твърденията на Шакариян пред Petel.bg по-рано тази седмица.

"Колкото до сделката между “Градски транспорт” и “Транстриумф” – кметът Кирил Йорданов, бе първият човек, който заговори за нея. Той пръв ми съобщи, че сделката е условие Варна да получи европейските милиони за интегриран градски транспорт. Не е вярно, че кметът Кирил Йоданов не е бил в течение на сделката на "Градски транспорт" с "Транстриумф", категоричен е той и продължава: "В месеците, в които аз отказвах да приема логиката работещо и печелившо дружество като “Транстриумф Холдинг” АД да бъде изкупено от традиционно губещия “Градски транспорт” ЕАД, общината стопира плащанията си към нас за извършена работа. Три месеца не постъпиха никакви средства нито от републиканския, нито от местния бюджет, и това лесно може да се установи и докаже. Едва след промяна на позицията ми, в края на юни общината ни изплати всички задължения...

Лично аз съм информирал г-н Йорданов за всяка фаза от преговорния процес между двете дружества. Затова не приемам за състоятелни и сегашните му твърдения, че сделките не били подписвани от него, а от други хора. Гони се явно впечатлението, че едва ли не лошите неща в този град са се случвали през главата на добрия кмет и зад гърба му. На подобни твърдения може да се върже само някой, който няма и ден работа във Варна в отношения с общината. Повтарям отговорно: нищо не е възможно да се случи без знанието на кмета. В началото на всеки месец в продължение на години бях викан от г-н Йорданов, като една от целите на тези регулярни срещи бе да го информирам за проблемите в транспорта, ако има такива. Не че следваха реакции, но… това е друга тема. Не намирам за сериозно един ръководител на екип, какъвто е кметът на един град, да влиза в поза "не знам, не чух, не видях" и да се оправдава, че под документа хикс бил подписът на служителя му игрек. И то при положение, че същият този кмет публично каза, че има над 300 дни неизползван отпуск – кога е ставало това подписване зад гърба му, не знам. Аз самият също нося отговорност за много хора – в “Транстриумф холдинг” АД работят около 1000 души, но никога не съм се крил зад никого". 

Според Шакариян “уникалната социална програма”, която г-н Кирил Йорданов размахва пред камери и журналисти, всъщност до голяма степен реализирахме ние. “Транстриумф Холдинг” АД и “Градски транспорт” ЕАД са дружествата, за чиято сметка варненци над 65 години пътуват безплатно в автобуса. Бюджетът поема само 25% от стойността на услугата, разликата е за сметка на двете търговски дружества. А двете транспортни дружества носят купища товари, сред които и изкарването на заплатите на почти 2000 души, които стоят зад абстрактното за някои хора понятие “градски транспорт на град Варна”. Някой ден може би ще ни се наложи да разсъждаваме и на темата защо една година 25 процента, друга 30, а пък трета 35".