Избрани Новини
Електронни услуги пестят времето на 30 000 моряци
За първи път се осъществява подобен междурегистров обмен на данни
Шест електронни услуги ще предоставя Изпълнителна агенция "Морска администрация" на своите партньори и ползватели. В тяхното представяне участие взеха заместник министър-председателят по икономическото развитие Даниела Бобева, заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров, изпълнителният директор на ИА "Морска администрация" Живко Петров, Христо Христов, директор на дирекция "Информационни технологии и електронно управление" в МТИТС, Алеко Джилджов, държавен експерт в администрацията на Министерския съвет.
"За първи път се осъществява подобен междурегистров обмен на данни", каза вицепремиерът Бобева. Това е резултат от разработката на платформа, която позволява автоматизиран достъп до регистрите на 14 администрации, първични администратори на данни. По думите й от новите услуги ще се възползват над 30 000 моряци, като ще се спестят време и средства за бизнеса и хората. "Подобни услуги са разработени и за Българската агенция за безопасност на храните и Община Велико Търново и предстои да стартират в най-кратки срокове", допълни тя.
"Проектът в Морска администрация е един от пилотните по проект "Въвеждане на комплексно административно обслужване", съобщи Джилджов. Той подчерта, че след промените в АПК администрацията е длъжна да предоставя комплексно административно обслужване и да обменя информация, съществуваща в регистрите на отделните звена.
Заместник-министър Георги Тодоров акцентира, че най-важен е косвеният икономически ефект, който се реализира с предоставянето на по-добри и всеобхватни електронни услуги. "Пести се време, грижим се за природата и осигуряваме повече средства за икономиката", подчерта зам.-министър Тодоров.
Изпълнителният директор на Морска администрация Живко Петров представи ползите от услугите. До този момент, за да се получи верификация за свидетелство за правоспособност, се е налагало съответната администрация или работодател да го изиска писмено от българската страна, да се направи справка в регистрите, да се съгласува и изпрати обратно. В някои случаи това е довеждало и до забавяне времето за отплаване на кораба, когато екипажът е обект на проверка. „Сега всичко това се случва за секунди на екрана на компютъра“, обясни Живко Петров.
По време на събитието представители на „ТехноЛогика“, които са разработили услугите, демонстрираха в реално време как с данните на моряк може да бъде направена проверка за автентичност на свидетелство за правоспособност и достоверност на данните, вписани в него, както и да се издаде удостоверение за плавателен стаж.
Шестте услуги са: Проверка за автентичност на свидетелство за правоспособност и достоверност на данните, вписани в него; издаване на удостоверение за плавателен стаж; издаване/преиздаване на свидетелство за завършени курсове за специална и допълнителна подготовка, изисквани съгласно международни конвенции; издаване/преиздаване на свидетелство за правоспособност “Водач на кораб до 40 БТ по море” и “Водач на малък кораб”; издаване/преиздаване на свидетелство за правоспособност за работа по море; издаване/преиздаване на свидетелство за правоспособност за плаване по ВВПЕ.