Избрани Новини
15,5% спад на европейските туристи в България
Започваме да губим традиционни пазари като английския и германския
5,8% е общият спад в туризма за първите 8 месеца на годината, в сравнение със същия период на м.г. Броят на туристите от страни-членки на ЕС от януари до август е бил с 15,5% по-нисък на годишна база, алармираха вчера от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА), като се позоваха на данни от НСИ. Ако до преди няколко години делът на гостите от Европа е бил 75-80% от всички туристи, то сега той е едва 50 на сто, уточни Байко Байков, председател на АБТТА.
Лошото е, че започваме да губим традиционни пазари като английския и германския, където спадът е съответно с 24,4% и 10,4%. На скандинавския пазар сривът е още по-драстичен - над 36%. Дори гостите от Румъния тази година са били със 17,8% по-малко от м.г., а от Гърция - с почти 26 на сто, допълни Димитър Попов, член на Националния борд по туризъм.
Запазват се потоците от Македония и Сърбия, ръст има при гостите Турция - около 30% и Израел - 29%, което обаче не може да компенсира общия спад.
"От няколко години ние алармираме за проблемите в бранша и изискваме ясен отчет от държавната администрация, как и къде се изразходват парите за туристическа реклама на България. Бюджетът за тази цел т.г. е общо към 10 млн. лева, заедно със средствата по различни европроекти. България обаче не присъства в интернет - за реклама в глобалната мрежа не е даден и един лев, сочи справка на министерство на икономиката за периода от 1 януари до 31 юли 2014 г. ", обясни Байков.
За сравнение, за външна реклама само в три държави (България, Сърбия и Хърватия) Македония е похарчила 70 хиляди евро, а само за присъствие в търсещите машини на Google изразходва между 300 000 и 400 000 евро годишно.
Според Димитър Попов българските реклами трябва да се правят с участието и на специалисти от туристическия бранш, които са наясно със сегментите на пазара.
Освен в чужбина, България трябва да бъде активно промотирана и на вътрешния пазар, смятат още от АБТТА. По родните тв канали обаче се въртят реклами на Турция и Македония, но не и на българските забележителности и възможности за почивка. За това не е чудно, че т.г. над 1 млн. сънародници са избрали за почивка Гърция вместо България, а в Македония ръстът на българските туристи е 41%.
Въпрос на политическа воля е и увеличаването на въздушните линии до България чрез ниско тарифните и чартърни програми. Ако един французин трябва да даде 300 евро за полет до София, той ще предпочете да се разходи до Испания, защото самолетният му билет до там е 60 евро, даде пример Попов.
Асоциацията излезе с декларация за незабавна радикална промяна в държавното управление на туризма. От следващата власт АБТТА ще изиска отделно министерство на туризма, което да се занимава конкретно с проблемите на сектора. А за министър на туризма трябва да бъде назначен компетентен човек със съответния образователен ценз и задължителна практика в бранша, за да се "прекратят експериментите с тоси сектор на икономиката".
От АБТТА изтъкнаха като голям проблем и липсата на нормативна уредба, която да задвижи приетия през март 2013 г. Закон за туризма. Без тези нужните наредби към закона няма достатъчен контрол и немалка част от бизнеса стои в сивия сектор, смятат от асоциацията.
От туристическия бранш се надяват на по-добър зимен сезон. Ако през декември падне сняг, ще има оживление, смятат от Асоциацията. Туроператорите обаче се въздържат от прогнози, преди да е минало най-голямото туристическо изложение в Лондон, което е в началото на ноември.