Московски затвори смъртоносна линия

Новините

18-11-2014, 06:22

Автор:

VarnaUtre

Всичко от Автора

Според министъра добре е „БДЖ Пътнически превози“ да се обединят с Национална компания „Железопътна инфраструктура

Само за три месеца в един и същ участък от жп мрежата на България три тежки катастрофи с пътнически влакове се разминават на косъм. Последният случай е от неделя вечерта в района на гара Церковски, Карнобатско, а другите два – през септември и през октомври в същия участък.

Причината е, че по гарите в 80-километровия участък между Нова Загора и Айтос стрелките на коловозите се местят механично, а не автоматично. Това увеличава риска от човешки грешки. Автоматичната сигнализация не работи, тъй като в момента по трасето тече ремонт.

Това е и причината в неделя бързият влак от София през Бургас за Варна и насрещно движещ се пътнически влак от Бургас за Ямбол да спрат един срещу друг на разстояние около 200 метра един срещу друг, в един и същ коловоз. Машинистите обаче забелязали отдалеч светлините на насрещния влак. Това и ниската скорост от 25 километра в час в този участък са предотвратили фаталния сблъсък.

Вината за случилото се в неделя е на постовия стрелочник, който не е подготвил правилен маршрут за движение. Служителят е бил със стаж едва 3 месеца. Той е уволнен, а началникът на гарата в Церковски е с последно предупреждение.

Заради инцидентите от вчера със заповед на транспортния министър Ивайло Московски движението на влакове между Нова Загора и Айтос е спряно до приключване на ремонта. В този участък пътниците ще бъдат превозвани с автобуси, съобщи Московски в Бургас, след като инспектира всички гари по трасето. Според него това ще продължи около месец и половина.

По принцип движението в цялата жп мрежа се регулира автоматично, но заради ремонта на участъка, който продължава вече осми месец, цялата сигнално-осигурителна техника там е демонтирана и стрелките се управляват ръчно. Според спецове стрелочниците в България отдавна са отвикнали да правят това и безопасността не може да се гарантира на 100%. Затова министърът ще има днес среща с фирми, които извършват ремонта. Той ще ги помоли да ускорят работата и ще поиска сигнализационната техника да бъде монтирана обратно възможно най-скоро. Според Московски фирмите трябва да поемат разходите по превозването на пътниците с автобуси.

Случаят от неделя е третият подобен в района за последните месеци. На 30 октомври два пътнически влака по същата линия спряха на 150 м един срещу друг. На 17 септември подобен инцидент се случи близо до Айтос.

 РЕСТАРТ

Продажбата на товарните превози пак на дневен ред

Процедурата за приватизация на „БДЖ Товарни превози“ ще бъде възобновена. Това съобщи вчера транспортният министър Ивайло Московски по БНТ. На практика опитът е трети поред, след като предишното правителство на ГЕРБ започна процедура за приватизация, но тя бе прекратена от кабинета „Орешарски“.

Московски, при когото започнаха и предните две приватизационни процедури, обаче направи уговорката, че не е много сигурен дали ще се намерят сериозни инвеститори да купят товарните превози на БДЖ.

Министърът лансира и тезата, че най-добре е „БДЖ Пътнически превози“ да се обединят с Национална компания „Железопътна инфраструктура“, която е в по-добро финансово състояние. Така според него БДЖ ще изпълни изискванията да стане бенефициент на оперативните програми и да получи финансиране за нови вагони и локомотиви от ЕС. Местенето на дружеството обаче може да стане само с разрешение на ЕК, каза Московски.