Избрани Новини
Защо всеки пороен дъжд у нас води до бедствие?
Много от случаите са причинени от човешка грешка
Защо всеки един пороен дъжд у нас се превръща в бедствие? На този щекотлив въпрос се опита да даде отговор вицепремиерът Томислав Дончев в сутрешния блок на bTV. По думите му, пораженията от природните стихии са едно, пораженията от човешката глупост - друго. Много от случаите са причинени от човешка грешка. Трябва да сме готови с променените климатични условия.
"Най-тежкото е, че загиват хора, другото се възстановява", констатира Дончев. По думите му, тук идва въпросът за инфраструктурата, за отводняване на речните корита, за канализацията. Основен проблем в това отношение са горите и поголовната сеч. Според Дончев обемът на българската гора се повишавал през последните години, но възрастта й падала. А младата гора няма същия капацитет да абсорбира и да спира водата.
Запитан за коментар на думите на проф. Михаил Константинов, че дървената мафия е издавила България, вицепремиерът подчерта, контролът по въпроса не бил достатъчен. Той провижда и лицемерие у природозащитниците у нас, които се вдигали срещу лифтове и други инфраструктурни съоръжения в планините, а не протестирали срещу сечта, която всъщност била основният и тежкият проблем.
Томислав Дончев е убеден, че ще получим помощ от ЕС за покриване на част от щетите от бедствията, като българските власти били направили вече част от необходимите стъпки. Голямата тема обаче според него не е толкова свързана с публичната инфраструктура. Голямата тема, която не сме решили, е какво се прави с частните сгради, пострадали или напълно разрушени при наводненията. Щекотлив е въпросът, че на едни хора домовете им се възстановяват, на други - не, и тук трябва да се намери необходимият баланс. Едно от решенията е застраховане на жилищата. Не може вечно българите да излизат с тезата, че нямат средства, защото щом могат да застраховат колите си, трябва да могат да го правят и с жилищата си.
Томислав Дончев коментира по-обстойно и проблемите в българските железници. Той даде показателен пример за жп транспорта и той е, че ако се организира таксиметров превоз за всеки един от пътниците, ще е по-евтино от поддържането на някои от линиите. Запитан дали се толерират автобусните превози на фона на жп превозите, вицепремиерът отговори отрицателно, като допълни, че като резултат от лошото състояние на железниците е естествено повечето пътници да избират автобусния пред жп транспорта, което не е добре от екологична гледна точка.
На въпрос защо са върнали спрените за кратко влакове, след като са губещи и дали са се огънали под протеста на синдикатите и служителите в БДЖ, Дончев подчерта, че на първо място поуката е, че реформите няма как да бъдат приемани с аплодисменти от всички. Когато се прави реформа, тя е свързана с рязане и ограничения. Грешката беше, че всичко беше направено много внезапно, без да се обсъди обстойно, констатира той.
Категорично няма да е нулева годината за еврофондовете, отсече вицето на запитване на водещите, че има слухове, че европарите през тази година могат да се очакват чак през септември.