Избрани Новини
Най-малко двама на месец умират по пътищата във Варненско
11-03-2015, 13:21
Снимка:© Varnautre.bg / Архив
Автор:Varnautre.bg
Още по Темата:Дете загина в катастрофа с ТИР на изхода на Девня (+)
Дете загина на АМ "Хемус", 25 катастрофи във Варна
Почина един от ранените в катастрофата във "Виница"
Моторист загина на ул. "Девня"
Със затопляне на времето джигитите стават още по-опасни
Петима са загиналите по пътищата във Варненско за последните два месеца. От началото на годината във войната на пътя на територията на цялата страната живота си са загубили 88 души. Други 1166 са ранени. Броят на катастрофите е 946. Това сочи ужасяващата статистика за пътните произшествия от началото на годината. Данните бяха изнесени по време на кръгла маса на тема "Безопасността на пътя". Организатор на форума е депутатъ Нели Петрова, чиято дъщеря Лора загина на пешеходна пътека във Варна, след като бе пометена от моторист.
"Безопасността на пътя е въпрос на споделена отговорност, затова с поредица от дискусии, които ще се проведат в различни градове на страната, събираме предложения не за промени на парче, а за изцяло нов Закон за движение по пътищата", коментира Петрова.
По данни на "Пътна полиция" от началото на годината вследствие на катастрофи във Варненско са загинали с петима по-малко спрямо същия период на 2014-та. През миналата година в региона са станали 8197 пътно-транспортни произшествия, които са взели 45 жертви. 17 от тях са пешеходци. В сравнение с предходната 2013 г. броят на загиналите се запазва, коментира Петко Камбуров. Той изтъкна, че в преобладаващия си брой катастрофите възникват на територията на населените места, а в 75% от случаите те са резултат от несъобразена скорост. По думите на Камбуров броят на инцидентите в региона след употреба на алкохол е срванително малък, а това се дължи и на постоянните специализирани полицейски операции.
На местата, които са сигнализирани и с издигнати пешеходни пътеки, не са регистрирани инциденти, допълни шефът на сектор "Пътна полиция". Той поясни, че шофьорите във Варненско са над 300 000, а регистрираните автомобили около 240 000.
Зам.-кметът Тодор Иванов на свой ред обясни, че във Варна вече има повече от 27 издигнати пешеходни пътеки, част от които са и осветени. В момента се изграждат още три, допълни той и очерта ключовата роля на превантивната работа с подрастващите, която трябва да продължи не само в училищата и детските градини, а и в яслите. Според Петко Камбуров часовете по пътна безопасност в училищата дори трябва да бъдат увеличени. От неправителствения сектор коментираха, че предвидените в учебната програма часове по безопасност на движението често се заменят от работа по други предмети.
Юристът Сашо Гатев пък посочи, че през годините продължителността на шофьорските курсове е намаляла за сметка на качеството. Той обърна специално внимание и на проблема със събираемостта на глобите. Ниската събираемост също насажда чувство на безнаказаност, призна Петко Камбуров и изтъкна, че в повечето страни от ЕС нарушенията, които се констатират с технически средства, не подлежат на обжалване.
Според Гатев законодателните промени в тази посока трябва да обхванат и закона за административните нарушения и наказания. По думите му възможността за завишаване на санкциите трябва да предвижда и лишаване от правоуправление в случаи като катастрофата, при която загина малкия Паоло. Юристът предложи и законови промени, по силата на които да се отнемат автомобилите на шофьорите без книжки.
Нели Петрова посочи, че едно от предложенията за законодателни промени предвижда шофьорските книжки на редовните нарушители да се отнемат за определено време и да се връщат на водачите, след като те отново се явят на изпит. Предвижда се още в рамките на година, след като получат свидетелството си за правоуправление, младите водачи да шофират задължително с придружител и само до 22 ч. вечерта.
Иван Николов, председател на Международната асоциация на пострадалите при катастрофи, коментира, че е необходима разяснителна кампания сред различни групи от обществото, в това число и клубовете на мотористите. Той предложи издигнатите пътеки да се правят преди пешеходните. По думите му допустимото количество алкохол в кръвта трябва да се преразгледа, тъй като този фактор зависи от редица физиологични особености на водачите. Изтъкната бе и необходимостта от въвеждане на т.нар. шумни настилки. В отговор Петко Камбуров информира, че те са предвидени в наредба, която влиза в сила от 20 май тази година.