Избрани Новини
Разбиват модела на таксиметровите фирми
Сегашното положение затруднява контрола над таксиметровата дейност
Парламентът е на път да вгорчи работата на най-големите таксиметрови фирми в столицата и в страната. Депутатите от транспортната комисия са гласували на първо четене в сряда да премахнат възможността таксиметрови превози да се правят от водачи, извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя сметка. Това означава, че всеки шофьор на такси трябва да се регистрира поотделно като превозвач, или пък такси компаниите да назначат шофьорите на трудови договори. Предложението е на двама депутати от ГЕРБ - Иван Вълков и Цветомир Михов.
По-големите таксиметрови фирми в момента работят именно по този модел - много водачи, които са самонаети лица изпълняват тази дейност от името на фирма, която е превозвач и с която те подписват договори за ползване на права. Самите таксиметрови фирми според отчетите им нямат приходи от таксиметров превоз, а от лизингови вноски за автомобилите, от диспечерски услуги и т. нат.
Сегашното положение затруднява контрола над таксиметровата дейност, казаха вносителите. "Трябва да има равнопоставеност при контрола. Сегашният модел не позволява при големи нарушения да се отнеме лицензът на фирмата, защото тя се оправдава, че нарушителят не й е служител", каза пред "Труд" вносителят на поправката Иван Вълков.
Очаквано срещу поправката скочиха най-големите фирми от бранша. "Това се прави прибързано и без да е обсъждано с нас", каза Димитър Христов, изпълнителен директор на "Радио СВ такси", една от най-големите таксиметрови фирми в столицата. "При сегашния модел ние упражнявахме строг контрол върху нашите водачи. Аз не мога да си представя как сега близо 5000 таксиметрови шофьори в София ще преминат всички изисквания, за да получат лиценз за таксиметров превоз", каза Христов. Той заключи, че промяната на практика лишава от право на труд хиляди хора.
От транспортното министерство обаче опонираха, че след като поправката се приеме и на второ четене, няма да е нужно всички водачи непременно да си изкарват лиценз за таксиметров превоз. "Фирмите могат просто да назначат водачите на трудови договори, това не се забранява", казаха оттам.
Депутатът от БСП Георги Кадиев заподозря, че поправката се прави, за да не се даде възможност на "Юбер" да заработи легално в България. "Ясно е, че "Юбер" никога няма да се съгласят да наемат шофьори на трудов договор, значи автоматично остават извън играта", написа Кадиев във фейсбук.
От няколко месеца ръководството на фирмата, която представлява у нас платформата "Юбер" - "Юбер България", води преговори с транспортното министерство как да легализират дейността си у нас. На практика тя започна от края на 2014 г., но ведомството не може да направи нищо, защото инспекторите на "Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" нямат право да спират частни коли, каквито ползва "Юбер". От друга страна, доказването на факта, че някой плаща за превоз на кола, която не е такси, е много трудно. Преди около месец от НАП съобщиха, че те също правят проверки за дейността на "Юбер" заради информация, че колите не издават касова бележка на пътника.