Общински бюджет - начин на употреба

Архив Варна

20-05-2010, 21:29

Снимка:

АРХИВ: ВАРНАУТРЕ.БГ

Автор:

ВарнаУтре

Всичко от Автора

СПАС СПАСОВ, в. Дневник

Близо 150 хил. лв. са платили 53 общински училища във Варна за наръчника "Интегрирана система за управление и контрол", изработен от фирма, близка до зам.-кмета на града Борислав Борисов. Това става ясно от съдържанието на договори, които директорите на всички училища са подписали в началото на юни м.г.

Те са им изпратени с придружително писмо от Радослав Тасков, директор на дирекция "Образование" в общинската администрация, с което им е наредено да ги подпишат. Цената на наръчниците е по 2800 лв. парчето, средствата са били преведени на училищата целево от общинския бюджет за образование.

В идентичния текст на всички 53 договора за изработка на наръчника, с копие от които "Дневник" разполага, за изпълнител на услугата е посочен "Дунавски консултантски център" ООД. Срещу вече цитираната сума дружеството e предоставило на всяко от училищата около 800 страници, разпечатани на принтер и скрепени в картонен канцеларски класьор.

В тях са описани различни дейности по работата с делегираните бюджети на училищата. Съдържанието на папките е копирано и на CD. Справка с цените на аналогични пособия, разработени в същия обем от водещи компании на българския пазар, показва, че най-скъпите от тях са между шест и десет пъти по-евтини от продукта на "Дунавски консултантски център".

Общи черти

Както съдържанието, така и графичното оформление на наръчника, платен от образователния бюджет на варненската община, повтарят с едва забележими различия друг документ, с който администрацията й работи през последните шест години.

Става дума за "Система за управление и контрол", разработена от сдружението с идеална цел "Дунавски център за обучение и развитие". Председател на управителното тяло на неправителствената организация и към този момент е зам.-кметът на Варна доц. Борислав Борисов. Той е и преподавател в катедра "Стратегическо планиране" на Стопанската академия "Димитър Ценов" в Свищов.

Тя нашумя миналата есен с разкритията за паралелния бизнес на нейни преподаватели чрез офшорни компании, започнали след информациите за подозренията на прокуратурата за участие в схема за пране на пари на Маргините.

Сравняването на наръчника, по който сега би трябвало да работят варненските училища и системата, по която се извършва финансовото управление и контрол в общинската администрация във Варна, показва, че шест от т.нар. модули в тях (от общо девет) са идентични с незначителни разлики.

Именно това дава повод на част от директорите на училищата да задават въпроса защо е трябвало да се прави този разход. По мнение на експерти системата, по която в продължение на години е работила варненската община, е можело да бъде приложена в учебните заведения след неособено трудоемка адаптация, без допълнителни средства.

Зам.-кметът Коста Базитов, чийто ресор е образованието, отказа каквито и да било обяснения пред "Дневник" с мотива, че този въпрос е от компетентността на подчинения му Радослав Тасков. "Моята работа по съставянето и изпращането на писмата, с които на училищата е указано да подпишат договорите за изработка на наръчника, е чисто техническа.

Аз не съм вземал решение за това и не съм избирал изпълнител", твърди от своя страна Тасков. Той сочи като инициатор на покупката зам.-кмета по финанси и бюджет Борислав Борисов.

"Персонално" копие

"Основание за изготвянето на "Интегрирана система за управление и контрол" на делегираните бюджети във варненските училища е Законът за финансово управление и контрол в публичния сектор", обяснява доц. Борисов.

Според него в началото на миналата година общинското звено за вътрешен одит е констатирало, че училищата не разполагат с необходимата система за управление на делегираните си бюджети. "На тази база те (училищата) сключиха договорите с изпълнители и сами финансираха изработването на наръчника, твърди Борисов.

Единствените препоръки, които са дадени на училищата, бяха системите, по които ще работят, да кореспондират с тези в общината." По думите на Борисов основание за високата цена на помагалото е "персонализирането" му в съответствие със спецификите на различните учебни заведения. Сравняването на няколко копия от наръчника обаче показва, че единствената разлика между тях е името на училището, за което са предназначени.

"На директорите под никаква форма не е вменявано да работят с определени фирми. Всеки трябваше да се оправя както реши – сами да си напишат системите, да си изберат фирма или да ползват препоръчаната от нас", твърди Борисов.

Казаното от зам.-кмета обаче влиза в пълно противоречие както с факта, че всички училища без изключение са сключили договори именно с "препоръчания" "Дунавски консултантски център", така и с текста на придружаващото договорите писмо, подписано от Радослав Тасков.

"Приложено изпращам ви договор за разработване на наръчник "Интегрирана система за управление и контрол", който следва да подпишете в качеството на възложител", пише дословно в писмото. В него се указва също, че "плащанията ще се извършат както е посочено в договора след подписване от изпълнителя".

В приложените към писмото два екземпляра от договора като изпълнител изрично е посочен "Дунавски консултантски център" и банковата сметка на дружеството, по която да бъдат преведени парите.

Прехвърлянето

"След като аз станах зам.-кмет на Варна, моите колеги (от "Дунавски център за обучение и развитие" - бел. ред.), вече нямаше как да работят с общината, обяснява Борислав Борисов. Аз също не можех да работя с тях, защото не исках да сключвам договори с организацията, на която съм председател.

Затова прехвърлих на "Дунавски консултантски център" авторските права върху Системата за финансово управление и контрол на бюджетния процес, която бяхме разработили и внедрили в община Варна през 2004 г. (по това време Борисов е консултант на администрацията).

Иначе щеше да има конфликт на интереси. Сега колегите от "Дунавски консултантски център" са си доразвили продукта и аз не мога да им забраня да работят с когото искат от свое име. Не виждам нищо нередно", каза пред "Дневник" доцентът.

Той твърди, че заедно със зам.-кмета Коста Базитов са представили наръчника на главния секретар на Министерството на образованието Красимир Вълчев и лично той е одобрил разпространението му в училищата.

"Некоректно е името ми да бъде цитирано по подобен начин, отговори Вълчев. Господата Борисов и Базитов наистина ме запознаха с наръчника при посещението ми във Варна, но едва в края на ноември м.г., когато, доколкото разбирам, той вече е бил поръчан", обясни той.

Академично

Според информацията, публикувана в Търговския регистър, "Дунавски консултантски център" е създаден на 26 януари 2009 г. Съдружници в него са три физически лица - Велко Великов и сестрите Румяна Георгиева и Евелина Парашкевова. Компанията е регистрирана на техния постоянен адрес в Свищов.

Телефони или адрес за електронна поща не са посочени. Управител на центъра е Румяна Георгиева, но на мобилния си телефон може да бъде открит единствено Велко Великов. Той участва и в управлението на неправителствена организация в гр. Полски Тръмбеш.

"Познаваме се с доц. Борислав Борисов, но не мога да ви кажа как нашата фирма е била избрана за изработването на наръчника за училищата във Варна, призна в телефонен разговор Великов. Трябва да се консултирам."

Връзката между третия съдружник в "Дунавски консултантски център" Евелина Парашкевова и доц. Борисов е академична. Той е научен ръководител по време на докторантурата й в Свищовската стопанска академия. По-късно Парашкевова става и асистент в катедрата "Стратегическо планиране", в която преподава Борисов.

Целесъобразното и законното често нямат нищо общо. В случая границата между двете изглежда прекалено тънка. Колкото и незначителна да изглежда изразходваната сума за наръчника (148 400 лв.) на фона на бюджета на общината за образование през 2009 г. (67.4 млн. лв.), тя можеше да покрие годишната издръжка на 140 деца.

Пак през миналата година варненската община е отделила от образователния си бюджет 80 хил. лв. за нуждите на астрономическата обсерватория в града. И само 90 хил. лв. за интеграцията на деца в неравностойно положение.

Остава и въпроса защо общинското звено за вътрешен одит, по чиято препоръка училищата е трябвало да се сдобият със система за контрол, не е било толкова бдително и при общинските поръчки на кметството, както показа оповестеният вчера одит на Сметната палата.