Избрани Новини
24 часа: Накъде още да отпушим София
Изцяло приветствам идеята на Столична община да вкара част от движението по иначе безсмислено широкото корито на Владайската река, пише днес в "24 часа" проф. Драгомир Драганов.
И не само около Лъвов мост - то може да влезе някъде още от бул. "Константин Величков" и да излезе чак на "Данаил Николаев" (твърдя го по памет).
Преди 2 г. предложих в "24 часа" нещо подобно, и то свързано не само с коритото на Владайската река.
Всеки, който пътува в отсечката от Орлов мост до НДК, се сблъсква с един абсурд - две платна за движение на автомобилите и по около 30 метра абсолютно неизползвани "тротоарни площи". Що за логика?
Всеки, който се гърчи в ужасните задръствания от Перник към Княжево, би се сетил, че ако се покрие коритото на Боянската река, задръстванията ще намалеят значително.
Всеки, който псува по бул. "Цар Борис ІІІ" от Горнобански път до кръговото на Руски паметник, ще си помисли, че ако от локалните платна (особено лявото) се направят поне още две линии за движение, то задръстване може и да няма.
Всеки, който се замисли по каква логика половината тротоар на "Цар Освободител" от Орлов мост до Народното събрание е "синя зона" (демек за паркиране), ще реши, че в общината работят не мислещи хора, а някакви средновековни инквизитори.
Щото, нали, ако е излишно за пешеходците, не е ли по-добре да са още две ленти за завой надясно, а не някаква безумна "синя зона"?
Всеки, който се е набутал в задръстванията след "пробива" на "Димитър Несторов" към "Иван Вазов", вероятно също ще се запита за какъв дявол е огромната (и абсолютно неизползваема) тревна площ между двете му платна за движение на автомобилите?
Всеки, който се запита за какво всъщност служат локалните платна на бул. "Цариградско шосе" от 4-и километър до Университета, също ще си помисли, че в общината предпочитат изобщо да не се напъват да мислят.
Предлагам ние, почитателите на "24 часа", да ги сугестираме с идеи.
Първото, което подозирам, е, че ще кажат - да, ще пуснем движението по коритата на реките (или ще ги покрием, за да разширим лентите), ама ако придойдат?
Ами аз живея в София точно от 61 години. И през цялото това време само веднъж (май беше 1962 г.) видях реката да прелива на Орлов мост. Ама това беше при социализма, а сега правителството може и да забрани поройните валежи и преливанията...
Второто възражение вероятно ще бъде, че ако се намалят тревните площи за сметка на пътните ленти, ще писнат еколозите.
И тук обаче веднага отговарям - еколозите да изчислят колко по-чист ще бъде въздухът в града, ако движението в центъра стане по-бързо и с по-малко отровни газове от колите.
Третият аргумент може би ще е, че нямало места за паркинги в центъра. Не, места има, но няма да има далавера! В редица сходни на столицата ни градове се правят т.нар. асансьорни паркинги. В смисъл - на малка площ чрез асансьори се събират много коли.
Да, ама тук наистина ще изчезне далаверата.
Първо, на общинската фирма "Паркинги и гаражи". Дето уж все събира такси в непрестанно разширяващата се (и непрестанно поскъпваща) "синя зона", пък все никога не може да излезе на сериозна печалба.
Второ, далаверата на мутрите, които продължават да държат повечето от паркингите в центъра. И които, с извинение, май са си в комбина с общинари...
Честна дума, ненавиждам да карам автомобила си в центъра - задръствания, дупки, злоба и неуслужливи катаджии. И тъй като съм живял и в други държави и съм видял как е организирано движението там, бих предпочел да ползвам услугите на метрото.
Само че в другите държави до крайните спирки има огромни паркинги.
Отиваш до тях, дали с кола, или с колело, оставяш го и в метрото забравяш за проблемите с паркирането, задръстванията и т.н.
Гледам сега тук, че ще ми строят крайна станция на бул. "Черни връх". Ама очите ми не виждат никакво намерение да ми направят край нея и паркинг, че да не задръствам и аз Софията.
Та и поради това предлагам да си поговорим чрез вестник "24 часа" по тази тема. Така ще се чуят много повече, а сигурен съм - и ефективни мнения, по болния за София въпрос.
Пък тогава на общинарите може нещо да им светне нещо, което да разреши проблема, който ни тормози от години.