В ТМПЦ ситуацията е „ПСИХО”, но не по Алфред Хичкок, а по сценария на държавата

Мисия Варна

23-09-2010, 17:30

Снимка:

СНИМКИ: ВИОЛЕТА РУСКОВА

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Актьорите от драматичната трупа излязоха по време на репетиция на бъдещия нов спектакъл „Бремен”, в знак на солидарност с протеста на колегите от другата артистична половинка на варненския държавен продуцентски център.

Парадоксът бе, че освен пенсионирания оперен изпълнител Михаил Матеев, който бе с артистичен костюм, други изпълнители от операта нямаше, ако не броим двама синдикалисти, които дадоха изявления за „Варна утре”. Началото на протестните изказвания бе дадено от акрисата Веселина Михалкова, която с огорчение определи положението на актьорите: „превърнахме се във войници, които са принудени да водят битки с държавното безхаберие, в това число и с начина на работа на настоящия директор г-н Славчо Славов. Върнахме се от фестивала „Сцена на кръстопът”, за разлика от работата на ТМПЦ, там колегите за 2 месеца имат възможност да направят 6 премиери.”

До този момент директорът не е осигурил средства за предстоящите театрални проекти, а това е първото условие за добър артмениджмънт. След „Бремен” , актьорите би трябвало да работят върху драматургия от Чехов и Бранислав Нушич, но на този етап, дори артистичният директор на тетаралната трупа е в невидение какво ще се случи (или няма да се случи). Преди броени часове, г-н Славов е дал позволението си мюзикълът „Бремен” да има своя премиера, но с условието, че артистичният директор поема отговорност за успеваемостта на премиерата.

Миналата седмица актьорът Христо Христов не знаеше каква ще е формулата, за да играе във „Фауст” на фестивала в Пловдив, апропо спектакълът се върна с награда от форума. Благодарение на специални разговори между режисьора Лилия Абаджиева и интенданта, режисьорът настоява за връщането на Христо Христов в екипа на „Фауст”. Доводът на режисьора е клауза в договора й за спектакъла, че актьорите, които са вписани в спектакъла трябва да са именно същите при бъдещи гостувания и участия на представлението извън сцената на Варна. Добре, че е била тя, да даде разяснения каква е думата на закона, за да може актьорът да играе в представлението и съответно да получи възнаграждение за труда си.

Христо Христов отново подчерта пред журналистите на Врана: „ ако статуквото на ТМПЦ продължи в тази форма, ви гарантирам, че Варна няма да има нито опера, нито театър след време. На този етап ръководителят на тази институция не е показал никакви стратегии за оптимизиране на дейността ТМПЦ. Обединението доведе до хаос, всичко е замряло, а нашият артистичен директор е лишен от правото си да определя театралната политика на театъра. Март месец, когато се чевства 90 годишнината от създаването на трупата ни, вероятно ще направим помен!”

Виолета Пенева от регионален професионален съюз „Промяна” изяви категоричната си позиция: „ Има няколко абсолютно незаконни уволнения, директорът се опитва да ми втълпи, че трябва да се правят икономии чрез тези съкращения. Едва ли това е изходът, защото ще се получат загуби от хиляди левове, които после ще се определят като неправилни и той ще трябва да ги възстанови в държавния бюджет. Знаете, че при уволняване се налага изплащането на 6 заплати, а и държавата ще насочи средства като помощи за евентуални безработни бройки. При едни приблизително 20 хиляди лева, реализирани от съкращения, държавата ще даде поне половината за осигуряването на безработните. Защо тръгнахме да съкращаваме хора с най-ниски заплати и най-ниски доходи-ако хората, които работят в НС или в структурата на Министерството на културата си намалят поне с 30% заплатите си ще осигурят този лимит, който сега е за сметка на артистите. Това, че артисти работят с изрязани заплати никъде го няма в закона. Временно при някакви форс мажорни икономически обстоятелства, може да се стигне до подобна мярка, но после законът изисква възстановяване на изрязяната част от доходите. Артистите според мен трябваше да потърсят други опции за разрешаване на този абсурд, които законът им дава като повод. Сега може да се стигне и до търсене по съдебен път на вредите, които държавата им е причинила.”

Петър Янков, склуптор: „ Унищожава се интелигенцията. Държавата абдикира от културата, Забележете в момента няма нито един изпълнител от операта. За мен това е страх. При 50 души хор и 100 човека оркестър и нито един присъединил се към протеста –това е лепкав страх. Не желая да сушам, че няма пари, за мен нещата са ясни- унижощава се мисълта за общество, превръщат ни в животни. Провел съм разговори с г-н Славов, за мен той е неграмотен човек с ограничени ментални възможности и не може да реши проблемите на театъра и операта. Но зад него в момента стои държавата и партията. По времето на Стамболов, държавата е заделяла 10 % за културата. Изказвам мнението си от позицията на човек, който се занимава с изкуство, фактът, че съм синдикалист -нека го забравим за минута и да поразсъждаваме кой има интерес от погубването на родната интелигенция?”

{gallery}Story/2010-09-23-protest-tmpc{/gallery}