Избрани Новини
Вече със смарт карта в рейса вместо с билетче
Общината ще плаща на "Градски транспорт" на километър
Новият Договор за обществен превоз на пътници между Община Варна и "Градски транспорт" ЕАД трябва да бъде одобрен днес от Общинския съвет на изънредна сесия, която започва всеки момент.
Според него всички линии на обществения транспорт в града се поемат от "Градски транспорт" ЕАД. Досега общинската фирма обслужваше по-малко от половината от тях, а останалите бяха разпределени между частни фирми, като над 50% - от "Транстриумф холдинг". Промяната се налага заради условията на спечеления от Община Варна Проект за интегриран градски транспорт, по който
градът ще получи 115 млн.
лева за нови автобуси, скоростна отсечка за обществения транспорт от "Владиславово" до "Почивка", електронна информационна система за движението на автобусите, таксуване на пътуването чрез смарт карти, довършване на велоалеята и други екстри за по-удобен и качествен градски транспорт.
Повече от два месеца отне съгласуването на текста на договора с Министерството на финансите и управляващия орган на Оперативна програма "Регионално развитие". Финализирането му стана след намеса на премиера Пламен Орешарски след изрично и неколкократно настояване от страна на кмета Иван Портних.
Досегашните превозвачи няма да останат без работа, категорични бяха съветниците от правната комисия, които заседаваха в петък заедно с колегите си от ПК "Транспорт". "Градски транспорт" ще може да наема като подизпълнители частните фирми, обслужващи сега линиите.
Според договора
ще бъде създадено общинско предприятие
(на подчинение на кмета, за разлика от общинските АД, управлявани от Общинския съвет), което ще събира приходите от продажбата на билети и карти и ще плаща на "Градски транспорт" ЕАД месечно възнаграждение за извършваните услуги, базирано на отчетените километри маршрутен пробег. Освен това дружеството ще получава и компенсация за извършване на обществена услуга, превеждана на общината от държавния бюджет. Размерът на компенсацията се определя, след като се изчисли разликата между разходите и приходите и се добави "разумна печалба", определена от договора на 5%.
Приходите от билетчета и от зареждането на смарт картите за автоматизираната електронна билетна система ще събира новото общинско предприятие. Негова грижа ще е
да следи и за "гратисчии", а чрез клиенти "под прикритие", снимки и видеозаписи да контролира качеството
на транспортните услуги. Задължение на общинското предприятие е и да контролира изпълнението на Проекта за интегриран градски транспорт, да въведе Автоматизирана система за управление, която ще позволи на пътниците да пътуват с предварително заредена с определена сума смарт карта, да поддържа информационните табла по спирките, самите спирки и заслони, билетните каси и бюрата за карти.
Освен спирките, където ще има информация за маршрутите, разписанието и електронно известяване на оставащите до следващия рейс минути, общинското предприятие трябва да оборудва и новите автобуси с табло (където е възможно - и електронно) с разписанието и карта на линията. Негов ангажимент, според договора, е да поддържа сайт с подробна информация за маршрутите, местата за продажба на превозни документи и работното им време.
Новото общинско предприятие най-вероятно по-късно ще поеме и контрола върху паркирането в града и
ще управялва бъдещата синя зона,
научи още Varnautre.bg. Договорът е за 10 години. В него изрично се посочва, че операторът ("Градски транспорт" ЕАД) е длъжен всеки ден да почиства автобусите отвътре и да ги мие отвън един път седмично. "Отоплението, вентилацията и осветлението в превозните средства трябва да функционират и да бъдат настроени така, че
да създават комфорт и удобство на пътниците",
е записано още в договора. Ежедневно трябва да се почиства боклуците и видимите замърсявания, а най-малко два пъти месечно трябва да се прави "основно почистване, което включва прахосмукачка на всички платнени повърхности, прилагане на почистващи препарати към всички останали вътрешни повърхности, включително и прозорците".
От договора става ясно, че вече няма да купуваме билетчета от кондукторки в автобуса, а от пунктове на спирките. Билети ще продават и шофьорите.
Освен това общината е длъжна да провежда периодични анкетни проучвания сред пътниците за това дали транспортните услуги в града ги удовлетворяват и дали са адаптирани според нуждите им.
Освен договора, по предложение на кмета Иван Портних, съветниците днес ще трябва да упълномощят директора на "Градски транспорт" ЕАД да подпише като възложител договора за доставка на новите 70 автобуса. Срокът им за доставка е между 70 и 112 дни за различните позиции - съчленени, на дизел и на природен газ.