Избрани Новини
Кметът обеща конкурс за градския транспорт
По телефона собственикът на "Транстриумф" Антраник Шакариян призова служителите си да спрат стачката
Служителите на частния варненски превозвач "Транстриумф" заплашиха, че днес от 10 до 11 часа ще спрат обслужването на линиите, за които се грижат от години. На практика това означаваше за час да бъде парализиран повече от половината от обществения транспорт на града. Междувременно обаче кметът Иван Портних покани стачкуващите на среща в общината.
В 10 часа около 200 служители и работници бяха пред сградата, за да изразят своето недоволство.
В препълнената зала "Пленарна" стана ясно, че хората се притесняват за работните си места, тъй като не са убедени, че ще има обществена поръчка за избор на подизпълнител. През миналата седмица община Варна подписа договор за другия голям превозвач в града - общинската фирма "Градски транспорт", за пълно обслужване на линиите. Такова беше изискването на управляващия орган на Оперативна програма "Регионално развитие", по която община Варна ще получи 115 000 000 лева за модернизация на обществения транспорт. Няколко пъти при обсъждането на договора общински съветници и кметът Портних подчертаваха, че частният превозвач може да бъде подизпълнител на общинския, който няма капацитета да обслужва всички линии, въпреки новите 70 автобуса, които ще получи.
Според стачкуващите работници няма гаранции, че именно "Транстриумф" ще спечели тази обществена поръчка, на което кметът отговори: "Сами твърдите, че вашата фирма е най-модерната и успешната в града. Не виждам причина да не се окажете най-добрър кандидат. Ако "Транстриумф" спре работа, това ще е само следствие на субективно решение на неговия собственик". Портних не се съгласи и с цифрата от 10% от линиите, които според служителите на частния превозвач, ще останат извън възможностите на "Градски транспорт". Според него делът, който ще бъде даден на подизпълнител ще е по-голям.
Стачкуващите поставиха под съмнение и решението именно на общинската фирма да бъде предоставена европейската безвъзмездна помощ под формата на нови автобуси. "Само изпълняваме регламент 1370 на Европейската комисия, който не сме писали ние, и с който сме длъжни да се съобразим", отговори им кметът. Той коментира още, че хората не трябва да се безпокоят за работните си места, тъй като нито линиите в града ще са по-малко, нито потокът от пътници ще бъде намален.
Стачкуващите поискаха да знаят и как ще бъдат разпределени линиите, между "Градски транспорт" и подизпълнителя. Дали за втория няма да останат само губещи маршрути. Според Иван Портних, подобен казус не съществува при предвиденото в договора за обществен превоз плащане на километър. До сега приходите на превозвачите зависеха от броя на пътниците в техните автобуси. Сега, те ще получават пари за изминат километър, което ще съответства и на разходите им.
Сроковете, в които ще бъде обявена обществената поръчка кметът прогнозира в рамките на един, два месеца. Това, заедно с процедурите по конкурса ще отнеме общо 5 месеца.
Така и не е ясно какъв е статутът на "Транстриумф" в момента, тъй като договорът между община Варна и "Градски транспорт" вече в сила. На практика обаче частният превозвач и до сега обслужваше над 50 % от линиите в града, без да има договор с общината. Неговото подписване беше непрекъснато отлагано от предишния кмет с години.
В края на срещата един от участниците съобщи на микирофона, че е получил телефонно обаждане от собственика на "Транстриумф" Антраник Шакариян, който е призовал служителите да не спират обслужването на линиите , за да не страдат варненци. Неговите служители настояха за среща между ръководството на фирмата и кмета на града, който им отговори, че е винаги готов за такъв разговор, но до сега никой не е поискал да обсъжда с него новата структура на транспорта, решението за която е взето още миналото лято и е било обявено в продължение на една година в официалния орган на ЕС- европейския вестник.