Избрани Новини
Масови проверки на обменните бюра
Инспекторите ще проверяват и безопасността на велосипедите
Комисията за защита на потребителите започва масови проверки на обменните бюра в страната. Повод за това е както туристическият сезон, така и създалата се в южната ни съседка Гърция ситуация, която е възможно да доведе до по-активното търсене на тези услуги. Инспекторите ще следят за коректното представяне на информацията за валутния курс и да не бъдат въвеждани потребителите в заблуда при предоставянето на услугата.
Другата инициатива, която КЗП стартира, е в продължение на започналите в началото на сезона тематични проверки по направлението безопасност и касае продажбата на велосипеди. Търговците ще бъдат проверявани за това дали предоставят необходимата информация на клиентите относно безопасната употреба на велосипедите и притежават ли необходимите документи, удостоверяващи съответствието на стоките с изискванията за безопасност.
От началото на сезона са извършени 1324 инспекции в заведения за хранене и развлечения, места за настаняване, туроператори и турагенти. Съставени са 124 акта за нарушения като предоставяне на туристически услуги в обект, който не отговаря на изискванията за определената му категория, или изобщо не е категоризиран. Други констатирани нарушения са липса на поставени на видно място табели за категорийната символика на обекта или несъответствие на надписите за вида, наименованието и категорията на туристическите обекти с посочените в удостоверението, което въвежда в заблуждение туристите. В някои заведения инспекторите са установили лист и карт-менюта с липсващи цени или грамажи или пък цените на предлагания асортимент са били обявени цени в евро. Издадени са 12 заповеди за налагане на принудителната мярка „временно затваряне на туристически обект” и предстои издаването на още 13 за предоставяне на туристическа услуга в некатегоризиран обект или без открита процедура по категоризиране.
В хода на течащите проверки на спиртните напитки, предлагани в заведенията с нощен режим на работа и хотелите с ол-инклузив пакети са взети проби от няколко вида алкохол, като предстои излизането на резултатите от изпитването им в специализирана лаборатория. Част от усилията на КЗП за осигуряване на пряк и лесен достъп на потребителите до информация за техните права, възможност за консултация и подаване на жалби и сигнали е разкриването на приемни по Черноморието за активния летен сезон в големите морски градове и курортни комплекси. До момента в тях са постъпили 27 жалби и са дадени 32 консултации. Жалбите касаят дублиране на резервации, липса на меню на български език, обявени две различни цени за една и съща кухненска продукция, лоши условия в места за настаняване и отдаване под наем на мотори и скутери без обявени цени за услугата и неиздаване на касов бон.За период от три месеца в КЗП са постъпили над 6000 жалби и сигнали. От тях 2400 за рекламации на стоки и услуги (вкл. обществени). Други 298 жалби са във връзка с интернет продажбите и касаят липсата на пълна, ясна и точна преддоговорна информация, забавяне на доставката, недоставяне на стоката, възпрепятстване правото на отказ, невъзстановяване на разходите след упражнено право на отказ. Удовлетворени са 1287 жалби, 1700 са препратени по компетентност ,тъй като в тях се съдържат въпроси, чиято правна уредба не попада в приложното поле на нормативните актове, по които институцията има правомощия. Една част от жалбите са неоснователни, а по други работата все още продължава.Ръководството на КЗП прикани потребителите да бъдат активни във всеки един случай, в който считат, че са нарушени техните права и да подават жалби. Комисията е на разположение както на адресите на всички свои териториални подразделения, така и в постоянните и временните приемни по морето, а също и на денонощния национален телефон 0700 111 22 - за подаване на жалби и за консултации.