КЗП извърши проверка във варненското заведение с високите цени на месото

Животът

21-07-2023, 15:10

Снимка:

Varna utre

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

За да се прецени дали е налице нарушение, е необходимо да бъдат събрани данни и анализирани всички обстоятелства по случая.

Комисията за защита на потребителите извърши проверка във варненското заведение с високите цени на месото. „Не е допустимо да бъде обявявана цената за 100 грама, освен в екзотични случаи като живи риби или подобни, които са въпрос на индивидуална оферта към потребителя. Цената трябва да бъде обявена за точен грамаж“, каза пред Радио Варна Игнат Арсенов, главен директор в Комисията за защита на потребителите.

По думите му законът изисква да бъде точно упомената цената, която ще плати за това, което ще му бъде сервирано и колко ще бъде грамажът на порцията.

Проверката в заведението, в което мъж плати 500 лева за три пържоли, продължава.

„Оказва се, че има проблем там. Цената е била обявена за 100 грама, т. е. потребителят няма никаква информация как тя ще бъде изчислена, точно колко ще бъде грамажът. Може сервитьорът да му е обяснявал, но потребителят трябва да има предварителната информация. На следващо място теглото на стоките се измерва в суров вид, което отново е недопустимо, тъй като потребителят няма да яде в суров вид, той взима готов продукт, това не е супермаркет“, обясни Игнат Арсенов.

През лятото акцентът на проверките е по Черноморието. Извършени са над 450 такива.

„Жалбите са от най-различно естество. Има такива, които засягат хигиената, чистота, условията в местата за настаняване, липса на категоризация, подвеждаща информация. Оплакванията са традиционни“, каза още Арсенов.

По думите му сред най-честите нарушения при заведенията са липса на табела на английски език на входа. В тези случаи се налагат санкции, предлага се понижаване на категоризацията, а може да се стигне и до временно затваряне на обекта.

КЗП съветва да пазим документите си и кореспонденцията, свързана с резервации и вземане на коли под наем.

"Ресторантите са длъжни да обявят в менютата си цената и съответния грамаж срещу вида на артикула. Трябва да знаем колко ще ни струва порцията и колко ще тежи тя. Има специфики, както и в нашумелия в последните дни случай с пържолите във варненско заведение. Когато поръчваме в ресторант, трябва при сервирането на всяка поръчка да носят и междинна сметка. Преди да консумираме, можем да видим каква сума ни е начислена и за какво количество", обясни от своя страна основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова. 

За да се прецени дали е налице нарушение, е необходимо да бъдат събрани данни и анализирани всички обстоятелства по случая. Съгласно Закона за защита на потребителите, когато се извършва такава преценка, се има предвид възможно ли е при така представената от търговеца информация да бъде заблуден т.нар. „среден потребител“, както и дали без прилагането на този подход потребителят би извършил покупката.

Руменова коментира и други нарушения по морето при обявяването на цените. На витрини по плажните алеи се предлага скара, салати, различни гозби, като за част от тях изобщо липсват цените.

За салатите пък например обявената цена е за 1 брой и хората очакват, че срещу нея ще получат ресторантьорска порция, а когато им дойде редът на опашката, се оказва, че цената е за 100 грама. 

По сергиите пък цените на скъпите плодове като къпини и боровинки продължават да се обявяват за 100 грама, а не за килограм, както законът изисква.