„Тол Шипс” събира армия от доброволци за големия празник на Варна

Без цензура

20-04-2010, 19:47

Автор:

ДАНИЕЛА ИВАНОВА

Всичко от Автора

Капитан Тома Томов – изпълнителен директор на БМКЦ, главен консултант в Организационния Комитет по подготовката на „Тол Шипс Исторически морета 2010 г.” и дългогодишен капитан на ветрохода „Калиакра”

- Капитан Томов, как изглежда празникът, наречен „Тол Шипс” в другите  пристанища, където сте участвали в него?
- Във всички пристанища, където се провежда „Тол Шипс”, това е празник, изпълнен с посещението на множество кораби.  При нас ще дойдат 25 кораба. За Ваше сведение миналата година в Рощок бяхме около двеста съда. Това е грандиозно събитие. Западна Европа е свикнала с тези прояви и очаква с нетърпение тези забележителни дни в летния сезон на крайбрежния град. Стичат се много хора от вътрешността на страната, чужденци от околоните страни, изобщо: градът става притегателно място за огромно множество хора. Картината е грандиозна и трудно може да бъде описана.
 
- В Черно море това ще бъде началото. Началото винаги е трудно.
- И всички организатори, с които сме разговаряли казват: ”Не очаквайте от първия път нещо грандиозно!”. Но във всеки случай трябва да се постави началото.
 
- Има ли достатъчно време за добра организация?
- Пристанището е готово за посрещането. Направен е планът за швартоване на корабите. Те ще бъдат от Морска гара до пето корабно място. Самото пристанище на задната част на кея ще бъде оградено от контейнерна ограда така, че да могат посетителите да влизат от две места в този район. Едното е входът за пристанището откъм Дома на транспортните работници. А другото е откъм Морска гара. Алеята към вълнолома ще бъде отцепена за движение на моторни превозни средства от басейна надолу, така че всичко това ще бъде пешеходна зона. Вътре ще бъде организирана и пазарна част със сувенири, морски и други стоки, морска литература. Художниците също ще отворят свои щандчета в палатките. Ще има две сцени. Едната ще бъде на входа на Морската градина. Тя ще се използва за много важен момент: връчването на наградите на победителите в първата гонка от Волос до Варна. През останалото време по идея на общината на тази сцена ще изнасят програма различни танцови състави, музикални и фолклорни формации. По идея на екипа на пристанището ще има още една сцена. Тя ще бъде на Морска гара. Сега просто трябва да се актуализира бюджетът на проявата, а 20 дни са предостатъчно време за това. По-голямата част от организационните въпроси са решени. Необходимо е само да се следва плана.
 
- Препоръчвате да не изпадаме в публичен стрес, че няма да се справим?
- Това, че изпадаме в публичен стрес е добре. Значи хората се вълнуват, не са безразлични. От една страна това е добре, но няма място за отчаяние, че видите ли, проваля се мероприятие, за което толкова години се говори и много хора го чакат с желание. Не. Това няма да стане. И Варна трябва да бъде горда, че е първият град в Черноморския басейн, който е включен в тази регата и който ще бъде посетен от такъв ветроходен флот.
 
- Сигурна съм, че варненци оценяват това. Ще Ви насоча към другата страна на нещата: мнозина влагат романтично съдържание в професията „капитан на ветроходен кораб”. Така ли е всъщност и какво е да си капитан на ветроход?
- Задълженията са същите. Както при всички колеги в тази професия. По-различното е, че тук двигателната сила е един екипаж, един ансамбъл, който трябва да бъде дирижиран, за да може корабът да върви.
 
- Звучи ми като по-трудно, а не като по-романтично.
- И двете. Винаги съм казвал, че на море без добър екипаж и най-модерният кораб и най-старият ветроход пак няма да вървят. Каквото и да става, човекът няма да бъде изместен от основната си роля в тази професия и в това /да го наречем/ морско изкуство. Но по-различно е на ветрохода. Там, освен със съвременните навигационни прибори и пособия, се работи и с класическите и тази традиция трябва да се поддържа. Измамно е, че  на съвременните кораби обслужващите трябва да бъдат само добри оператори, добри техници. На каквито  и да е кораби хората живеят и работят в стихия, която в един момент е блага и усмихната, а в друг момент е бурна и разярена и трябва да знаеш как да изведеш кораба, независимо дали това е съвременен каркериър, дали е бълкериър, дали е ветроход. Трябва да го изведеш от тази ситуация, да го спасиш, да си спасиш хората.
 
- Духът и авторитетът  на капитана и атмосферата в екипа. Това ли са най-важните неща?
- Да. Да... За капитани заговорихме... Ролята на капитана е в това: основно да може да обедини хората и от този разнороден екипаж да направи едно цяло, един екип. На море хората не излизат в 17:00 ч. да си отидат у дома и там да намерят разтуха, да се освежат от досадната или тягостна обстановка в някаква канцелария, нали? Те трябва във всеки момент да бъдат в добро състояние, в добър морален климат, в добър дух, за да изпълняват по-спокойно задълженията си. Всеки от екипажа може да изпадне в различни настроения, но трябва да се търси компромисен вариант, за да може да ги водиш и да ги държиш заедно вкопчени един за друг. Това е ролята на капитана: да може да ги обедини тези хора и да тушира острите проблеми.
 
- Да го наречем изкуство.
- Не зная. Това е просто начин на поведение и той се изработва с професията. Започваш да го чувстваш. Който не го е налучкал и не е намерил пътя, не става за тази професия.
 
- Когато някой иска да му разказвате за ветроходи и за „Калиакра”, за какво се сещате първо?
- Сега ветроходи са само учебните кораби и там основната задача са практикантите, бъдещите професионалисти да поддържат добри взаимоотношенията на борда, да ги въвлечеш в този начин на живот, за да стане той техен навик, да се изгради базата за надграждането по-нанатък. Един млад човек, комуто предстои да упражнява тази професия първо трябва да научи това.
 
- Ако приемем, че ветроходът е школа за професионалисти, да си представим ли, че от 21 до 24 май тук – на варненското пристанище ние ще видим 25 такива школи за професионалисти? А от там нататък са атракцията и красотата?
- Не всички кораби обучават практиканти – бъдещи професионалисти. Само някои от тях са на морски училища или академии. Повечето от останалите имат практиканти извън професията. Те са просто любители. Много популярно е напоследък ветроходите да си търсят хора за „тиймбилдинг”. Има корпоративни клиенти, които във вид на награда изпращат част от младите си служители, просто, за да усетят ритъма и начина на сглобяване взаимоотношенията на един кораб. После могат да пренесат това в работата си.
 
- Да си кажем, че с „Тол Шипс” предстои великолепно преживяване за града...
-Да. И само с обща мобилизация ще го направим такова... Принципът на тези регати е винаги на доброволни начала. Държи се на тези начала. Така че ние сега събираме малка армия от доброволци. Вече сме събрали около петдесетина души: младежи от ВВМУ и от други учебни заведения, от различни професии, за т.н „лиейжън” система – това е системата за връзка между корабите и организаторите от Варна, за да могат екипажите  да са в течение за културните мероприятия, за всичко, което се случва тук – в града. Да има двама души на кораба, които да ги водят и да ги организират. Това са така наречените „лиейжън” офицери – офицери за свръзка. Те са само доброволци. Сега ги подготвяме. Те периодично се събират, за да им се обясни какви са формалностите при оформянето на имиграционните и митническите документи при влизането на кораба, за да бъдат в помощ на капитана и на екипажа, какво трябва да направят в случай на инцидент, да се извика „Бърза помощ”, лодка... Много хора ще бъдат на кея. Случайно, ако някой падне във водата, да знаят какво трябва да предприемат... За да не се допуска това, три-четири лодки ще бъдат постоянно на вода... Всичко това е в ръцете на т.н „лиейжън” система – абсолютно всички доброволци. Ако някой има желание да се включи като доброволец, може да ни потърси на тел. 052 380 588.