Активист на ГЕРБ е замесен в скандал със „Синята зона” във Варна

Мисия Варна

05-10-2011, 11:52

Автор:

ВарнаУтре

Всичко от Автора

Появата на листовките стана повод за скандал, в който се оказват намесени, общинската администрация, част от актива на ГЕРБ във Варна, както и кандидат за общински съветник от листата на партията.

Хиляди информационни брошури, обявяващи въвеждането на "Синя зона" в централната част на Варна, бяха раздадени вчера по улиците на града.

Според техния текст, "Синята зона" е "част от проекта на Община Варна за модернизация на транспортната схема" във Варна. Вместо за облекчение обаче, появата на листовките стана повод за скандал, в който се оказват намесени, общинската администрация, част от актива на ГЕРБ във Варна, както и кандидат за общински съветник от листата на партията.

Според и.д. кмет на Варна Коста Базитов, който днес даде специална пресконференция, листовките са груба фалшификация, с която общинската администрация и Общинския съвет във Варна нямали нищо общо. "Ще сезираме полицията. За да има синя зона е необходимо първо да бъде приет Общ устройствен план, а след това да се направи генерален план за организацията на движението", каза днес и зам.-кметът на Варна Веселин Петров.

Според текста на въпросните брошури първият етап на "Синята зона" трябва да бъде въведен само ден след изборите - 24 октомври, а цената за час престой в централната част на Варна да е 1.20 лв.

От брошурата, предизвикала скандала, става ясно още, че пълната информация за това, как действа "Синята зона" може да бъде намерена на два новорегистрирани сайта в Интернет ( www.parkingiigaraji.bg и www.mobipark.bg). Първият от тях е активиран от общинското дружество "Паркинги и гаражи" ЕАД, което според думите на Базитов обаче, също нямало нищо общо със случая. Опровержение на казаното от изпълняващия длъжността кмет на Варна, обаче може да бъде лесно открито както в системата за фирмено разузнаване "Дакси", така и в Търговския регистър.

Кой стои зад скандала?

Според публикуваната публична информация, зад регистрацията на сайта www.parkingiigaraji.bg стои основаното на 15 сепнември т.г. командитно дружество "Транспортен център за мобилност" АД. Съдружници в него са общинската фирма "Паркинги и гаражи" и частната "Център за мобилност" АД, на която е поверено и управлението на публично-частната компания. Справка в Търговския регистър показва също, че капиталът на дружеството е 50 хил. лв, разпределен в 5000 акции по 10 лв. Половината от дяловете в него са собственост на Бойко Георгиев, а останалите са поделени от Валентин Василев и Марио Шиваров. За изпълнителен директор на центъра е назначен Валентин Василев.

Най-голям интерес сред тримата съдружници обаче логично предизвиква Марио Шиваров, който е седми в листата с кандидат общински съветници на ГЕРБ във Варна. През 2005г. Шиваров бе председател на партия "Българска средна класа". По време на изборите за местна власт през 2007г. той бе водач на листата на "Коалиция на свободните граждани за зелена Варна". Шиваров е смятан и за един от най-приближените до местния лидер на партията Павел Димитров. Той е собственик на транспортната фирма "Мако", която поддържа система от маршрутни таксита, официално дублиращи линии от градския транспорт във Варна. Според членове на ОбС в града именно Шиваров е и човекът, осъществяващ кадровата политика на ГЕРБ в общинското предприятие "Градски транспорт". "Никой не е започнал да прави "Синя зона" каза за "Дневник" Марио Шиваров. По нея се работи!". Според казаното от него, той участва в дружеството  "Център за мобилност" като експерт в сферата на таксиметровите услуги и градския транспорт. Шиваров обаче отрече каквато и да е връзка на фирмата, в която участва, с разпространението на листовките и публикуването на информация в интернет, касаеща "Синята зона" във Варна. Всички останали въпроси той настойчиво отклони към управителя на компанията Валентин Василев и прокуристът на "Паркинги и гаражи" Александра Илиева. И двамата обаче днес не вдигаха мобилните си телефони.

Опитът за достъп до информацията, публикувана на сайта www.parkingiigaraji.bg показва, че част от линковете в него все още са неактивни, данните непълни, а телефоните за справка, свързани с автоматичен секретар. В замяна на това, активен е линкът към страницата в Интернет, през която трябва да бъдат извършвани разплащанията за престой в "Синята зона". Той се намира на адрес www.mobipark.bg и е активиран на 17 юли т.г. от дружеството "Мобилно паркирне" ЕАД.

Едноличен собственик на капитала му е Орхан Имлиев Мехмедов. Данните от Търговския регистър сочат, че той притежава в съдружие строителната фирма "Берхел", а еднолично още две дружества - "ОР-ИНТ" и "ИНТОР". В предмета на дейност на първата е вписано, че се занимава с "предоставяне на телекомуникационни услуги на физически и юридически лица, дейност в областта на телекомуникациите" и др. Втората компания със сходно име работи в сферата на издателската, консултантската, рекламната и маркетингова дейност. Неин управител е, роденият през 1989г. Христо Георгиев, едноличен собственик на още щест дружества с разнородна дейност.

Предисторията


"През тази и следващата година сини зони на територията на Варна няма да бъдат обособявани". Това каза през август м.г. кметът на Варна Кирил Йорданов, който в момента е кандидат за четвърти мандат, този път, издигнат от ГЕРБ. Според казаното от него тогава, още през миналата година е била в ход подготовката на конкурс за възлагане на обществена поръчка за експлоатация на зоните за временно паркиране в централната градската част, но в общинския бюджет трудно щели да бъдат намерени около 1,5 млн. лева, необходими за тази цел. Днес Йорданов не бе открит за коментар по скандала, в който е замесен и участник в листата за общински съветници, която сам оглавява.

През 2009г. във Варна бяха моонтирани няколко апарата за таксуване при временен престой в градската част и бяха обособени около 200 места за тази цел. Системата обаче така и не сработи, а автоматите и до ден днешен не работят. През януари тази година британска компания представи в ОбС проект за "Синя зона" във Варна. Стойността на реализацията му беше между 57 и 91 хил. евро. В същото време консултанти с опит при реализациите на "сини зони" в други български градове, заявиха готовност да инвестират собствени средства във Варна, които да бъдат погасени с приходите от паркиране, които се очаква да бъдат около 3 млн. лв. годишно.  Нито един от тези планове обаче не видя бял свят. Общинският съвет, който е доминиран от ГЕРБ възложи разговорите с потенциалните кандидати за участие в проекта. Още тогава обаче се прокрадна идеята, че "Синята зона" може да бъде реализирана и като публично-частно партньорство или чрез учредяване на концесия.
През април бе гласувана проектонаредба на ОбС за организация на движението в общината, според която "Синята зона" във Варна може да има около 24 хил.места за паркиране. Дебатите по проекта продължиха и през септември с предложение да се плаща по 1 лв. за паркиране в зоните, определени за това, но до последната сесия на съвета до решение така и не се стигна.